tisdag 26 januari 2016

Ljummen sallad på gröna linser och lax

Tänk, vi har verkligen blivit bra på att skåprensa när vi lagar mat. Visserligen älskar jag att ha en massa ingredienser hemma av alla de slag men ibland känns det så himla bra att göra slut i flaskorna och kartongerna och sätta punkt för en udda ingrediens för ett tag för att sen kunna köpa nytt. Så har det varit med de gröna linserna för mig. Och den picklade rödlöken sen förra veckans falafelrätt. Hur som, här kommer recept på en sallad som alla i familjen gillade.

Receptet var med i DNs annonsbilaga från häromdagen, räcker till fyra personer och gav oss en föraning om annalkande vår. Välbehövligt en grå dag som denna.

Du behöver:

2 dl torkade gröna linser
600 g varmrökt lax
2-3 morötter
3 stälkselleri
1/2-1 dl olivolja
1/2 dl finhackad bladpersiljestjälk
1 dl finhackad bladpersilja
1 1/2 dl pumpafrön
(1 1/2 dl solroskärnor - hade inte jag och det gick utmärkt ändå)
250 g frysta sojabönor
1 1/2 d finhackad dill (hade jag inte heller)
saften av 3 citroner (själv tog jag bara en..)
snabbpicklad rödlök (adderade god syra men behövs inte)
smetana, creme fraiche eller gräddfil

Så här gör du: 

1. Blötlägg linserna någon timme innan - eller gör som jag och koka dem direkt. Pickla rödlöken (koka upp 1 1/2 dl vatten, 1 dl strösocker, 1/2 dl ättikssprit), skiva 1-2 rödlökar tunt och lägg ner dem i lagen när sockret lösts upp).
2. Skala morötterna och skär ner dem och sellerin i centimeterstora bitar.
3. Hacka örterna.
4. Hetta upp oljan, lägg ner morötterna, sellerin och persiljestjälkarna och låt dem puttra tills de är mjuka men ändå krispiga.
5. Rosta pumpafrön och solroskärnorna.
6. Värm sojabönorna i lite lättsaltat vatten.
7. Bryt laxen i bitar. Ta fram ett stort fat och mixa lax, linser, sojabönor, morot, selleri, örter, pumpakärnor och solrosfrön på fatet. Pressa citron över och toppa med den picklade rödlöken. Servera med smetana eller liknande.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar