tisdag 17 november 2015

Matvete med tofu i ingefärssoja

Vi kämpar på i vår kamp att äta mindre kött och mer vegetariskt. Tidigare har bönor, linser och vegetariska alternativ som oumpfh, tofu och sojaprodukter varit en gåta för mig och jag har undvikit flera gångar på min lokala Ica bara för att jag inte vetat hur jag ska ta mig an det. Bryta linsoskulden. Nu är den bruten och jag har hittat massor av god mat som jag vill lägga på minnet och laga på nytt. Mycket tack vare en fantastisk blogg som jag kommer till sen, den här gången kom dock receptet från DN.

Matvete med tofu i ingefärssoja

Du behöver: 
400 g matvete
Ett broccolihuvud
2-3 morötter
400 g tofu
2 msk sesamfrön
2 msk rapsolja

Marinad: 
1 sor vitlöksklyfta
1/2 dl japansk soja
2 msk finriven ingefära
1 lime

Gör så här: 
1) Skölj matvetet under rinnande vatten. Plocka broccolin i mycket små buketter. Skala och riv morötterna grovt. Skär tofun i kuber.
2) Skala och pressa vitlöken och blanda med soja och finriven ingefära i en liten skål.
3) Fräs morot, broccoli och sesamfrö i en panna i cirka en minut tills det fått lite färd.
4) Tillsätt matvetet och tofun. Häll på marinaden. Blanda tills allt blivit varmt. Pressa halva limen över och skär upp resten i klyftor som du serverar bredvid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar